söndag 23 augusti 2009

Utmaning

Jag har fått en utmaning från Erica. En svår, men jag ska klura lite. Får väl bli mest deckare för det är i stort sett det enda jag läser. En och annan gripande med kanske.

Fifteen books you've read that will always stick with you.
First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

1. Pojken som inte fanns - Dave Pelzer (hemsk och gripande)
2. Pojken som kallades det - Dave Pelzer( se ovan)
3. Pojken som överlevde - Dave Pelzer( se ovan se ovan)
4. Sofies värld -. Jostein Gaarder( Den är fast i mitt huvud för jag har försökt läsa den så många gånger och inte orkat. Skitbok! :) )
5. Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams( En bok som man bör läsa. Helt knasig)
6. Poeten - Michael Connolly ( Skitbra deckare)
7. Sjöjungfrun sjöng sin sång - Val McDermid(bra deckare med karaktärerna från TV:s Mord i sinnet)
8. Natt i Venedig - Donna Leon (deckare)
9. Mistrals dotter - Judith Krantz (tantsnuskförfattare med bra historia. Boken har gått som serie på TV. Handlar om kvinnor i en familj i tre generationer. )
10. En ovanligt torr sommar - Peter Robinson (deckare)
11. Svart eko - Michael Connolly (deckare)
12. Svart is - Michael Connolly(deckare)
13. Dockmakaren - Michael Connolly(deckare)
14. Det som tillhör mig - Anne Holt(deckare)
15. Blind gudinna - Anne Holt(deckare)

Det blev visst inte bara deckare som jag trodde innan jag skrev. men när det gäller deckarna så är huvudrollsfiguren i tre av serierna män i övre medelåldern men i Anne Holts böcker får kvinnorna plats.
Utmaningen måste gå vidare så jag hoppas att Malin, Linda och Emelie kanske vill anta den.
En annan författare som är väldigt bra är Elisabeth George.

2 kommentarer:

Mamma Malin sa...

Ledsen vännen... antar aldrig utmaningar på bloggen. Trist jag vet *skrattar*

aicsw sa...

det gör du som du vill. men den är inte farlig :)