tisdag 15 december 2009

trött

nu sover alla mina barn och maken står i köket. Precis som det ska vara hemma en vanlig tisdagskväll. För det är väl tisdag?
Min mammas ena katt dog igår och jag går och funderar på hur jag ska säga det till Lovisa. Vi gillade Kise men jag tycker det är så jobbigt att prata om döden med Lovisa. Eller vem som helst. Jag tycker det är läskigt. Och Lovisa kan ju omöjligt fatta det definitiva med döden. Att man aldrig kan komma tillbaka när man "flygit upp till himlen" som hon säger. Tänk om hon skulle få för sig att hon vill flyga dit och kolla.
Därför är hennes mamma så fruktansvärt opedagogisk att hon har sagt att Lovisa inte får åka till himlen för där är alla ledsna och gråter och maskar äter upp deras ögon. Och sen får man inte träffa sin mamma, pappa, lillebror Alvin eller mormor. Eller någon annan heller. Hoppas hon inte får mardrömmar stackarn för att hennes mamma är rädd för döden och för att alla hon älskar ska dö.
idag har lillasyster och jag köpt lite julklappar. Det var skönt att få det gjort. Vi är så fruktansvärt vuxna i min familj nu så vi har lottat att vi ska ge en person en julklapp och få en från en annan. Så där för nån månad sen när vi kom på detta var väl det en bra idé men nu vet jag inte. Ibland förvandlas Anna 30 till ett litet barn som vill ha många julklappar själv. hehe Detta är ett sådant tillfälle. Men det går nog snart över igen. Kanske. Inte.
Jag har köpt till systers pojkvän men jag måste nog köpa en smygklapp till min man också. För lång och trogen tjänst liksom. Man måste hålla honom på gott humör så han fortsätter laga mat och städa i mitt hus. :)
Nu ska jag sova många timmar i min säng utan Lovisa.
Puss och kram

Inga kommentarer: