lördag 28 mars 2009

Blir vi manipulerade?



Vad innebär egentligen att nått är rättvisemärkt? Är det lite grann som att tro på Tomten eller Gud? Det är många som tror på det men ingen som har sett det i verkligheten. Är det så att om man tror på nånting tillräckligt mycket så blir det en sanning? Jag vet inte.
I fallet ekologiskt vet jag en sak i alla fall. Ketchup från fabrik i Fågelmara finns i både "vanlig" och ekologisk form. Bara det att en av arbetarna där sa till mig att när de byter från att göra vanlig ketchup till att göra ekologisk ketchup så blir det "vanlig" ketchup i de första 100 flaskorna ekologiskt eftersom tankarna inte är helt tomma.
Det kan ju vara så på fler ställen när det gäller mycket, så hur kan vi egentligen vara säkra på att rättvisemärkt verkligen är rättvisemärkt och inte rester från gammal produktion?
Får jag välja vad jag ska tro på av Gud, Tomten och rättvisemärkt är ju svaret enkelt men annars vet jag inte. Men jag hoppas ändå och TROR att jag gör något gott när jag köper rättvisemärkt. Ska man förändra världen kan man lika gärna börja där.
Och tio kronor för mig betyder ju inte så mycket i det långa loppet om det bidrar till att göra världen bättre. Men det gäller ju att tro.

Inga kommentarer: