fredag 12 december 2008

idag steg vi upp i ottan för att vara med på luciafirande på lovisas förskola. kvart över sju var vi på förskolan och stod i regnet och väntade. sen kom de där, så små och söta. lovisas avdelning var full av tomtar. lovisa var också tomte. det hade hon bestämt själv. egentligen ville hon vara kantarell sa hon men mamman hittade ingen kantarelldräkt så tomte blev bra. och pappan skulle vara lucia, mamman tärna och alvin stjärgosse. vårt eget luciatåg:) morfarn var och tittade också.
sen åkte vi hem och åt en god frukost och nu sitter vi och slappar lite i soffan.
tittade på några mail från ett par kompisar. vi ska ha julfest tillsammans och det ska bli jätteroligt. jag ska göra köttbullar, fiskpaté och chokladbit till kaffet. chokladen kanske jag köper men det andra gör jag själv. köttbullar är ju MYCKET godare om man gör de själv. samma med sill. abbas sill på burk är så slemmig på nått sätt men om man gör den själv blir den finfin. jag tar gärna lite extra "besvär" när jag vet att det blir mycket godare då.
igår kväll gjorde jag chokladkola,mintkola och tryffel. undrar om de finns kvar ända till jul. det är ju göttigt. ikväll ska jag göra polkagrisar och citronkarameller hade jag tänkt. tanken på att stå och göra julgodis känns mysig. verkligheten kanske blir annorlunda. vi får se.
igår skulle niklas natta lovisa. det är mest jag som gör det nu för hon har börjat bli så mammig. i alla fall så blev hon skitarg för något så hon grät så hon hostade och kräktes. niklas bytte lakan och jag tvättade unge och sen ville hon att mamman skulle natta. niklas fick inte komma nära ens. fast då var hon så trött så det gick på några minuter. och alvin sov riktigt länge. från innan nio på kvällen till säkert fyra eller fem. vi hoppas att trenden håller i sig.

Inga kommentarer: