lördag 6 december 2008

vi åkte på julbordet. make,alvin och jag. lovisa var hemma hos oss med sin farmor och farfar. jag hade stundtals så dåligt samvete att jag mådde lite illa men det hade jag inget för. när vi kom hem för en liten stund sen fick jag knappt en kram, och farmorn sa att hon inte saknat oss ett dugg. det känns ju bra i och för sig. att hon inte grät för hon ville ha sin mamma.
vi hade väldigt trevligt på julbordet. när det är så mycket mat får man vara lite strategisk och välja bort onödigt tjafs som potatis och bröd. tänker lite på Sunes pappa i Sunes jul som tycker det ska ta lax för det är dyrt...ehhh gott. jag tycker ju då att lax är väldigt gott och det har jag inte ätit på länge eftersom jag har varit gravid och är bacillrädd. nu blev det mycket lax för mig. prinskorvarna blev också bortvalda. och julskinkan. fast skinka åt jag på frukostbuffén. tre tallrikar finfin mat slank ner och det värsta var nästan att jag inte kände mig proppmätt ändå. ska nog inte testa den gränsen. vad som krävs för att bli proppmätt alltså. :) sen var det ju efterrättsbuffé också. ris á la malta och chokladmousse slank visst ner också. och två julmust. vara "korrekt" och dicka vatten jämt är ju bra för figur och tänder men inte särskilt kul.
en sak till tänkte jag på. tänk vad många olika sorters levande varelser som fick sätta livet till för julbordet på stufvenäs. det fanns mat av ren, älg, hjort, rådjur, vildsvin, lamm, en hederlig gammal ko, gris, oxe, lax, sik, sill, ål, makrill, tonfisk, räkor,gädda, fasan, kyckling,anka och kalkon. jag har säkert glömt något.
jag skäms nästan för att säga det men något av det godaste tyckte jag var stekt rimmat fläsk. haha väldigt exotiskt.
sängen på stufvenäs var jätteskön. alvin somnade gött i "min" del av sängen och make låg på andra sidan och snarkade. de sov så sött så jag la mig snällt i fotändan och sov sådär. eller sov och sov. lyssnade på stor-snark och lill-snark.
men nu är vi hemma igen och jag måste trösta ett av lovisas klistermärken. skalman är ledsen för han längtar efter sin mamma. hon är på jobbet!
ha de!

Inga kommentarer: