torsdag 22 januari 2009

nu har vi övat inför dopet. alvin sov men hans syster var inte stilla en sekund utan sprang och hoppade runt och sjöng sjörövarfabbe i kyrkan. prästen verkade inte helt nöjd kan jag säga. hon föreslog tom att vi skulle muta henne med en tablettask under gudstjänsten.
det var en väldigt seriös präst så jag kände mig nästan som en hycklare. vi döper våra barn mest för traditions skull och inte för att de ska bli upptagna i kyrkan som medlemmar men det vågade vi knappt säga. en av de andra paren som ska döpa sitt barn på söndag hade faddrar som inte var döpta och det blev väldigt jobbigt eftersom de ska ju ansvara för gudligheten i den lilles liv. prästen skulle ringa upp de tilltänkta faddrarna och prata med dem. sen pratade hon om vikten av dopdräkten. eftersom den har 2000-åriga anor så är det respektlöst att en del föräldrar vill döpa sina barn i "vanliga" kläder osv.
sen får inga kort tas under gudstjänsten för det kan störa heligheten i ceremonin. i och för sig kan ju barnen bli störda om det blixtrar hela tiden så det var väl inte helt dumt. sen undrade jag om vi var tvungna att bara sjunga psalmer för det finns så mycket annan fin musik. prästen sa att vi kan spela " det vackraste" som avslutning och det blir ju bra.
först blev jag irriterad på lovisa också som sprang runt hur som helst och hoppade runt i kyrkan. mest för att prästen såg besvärad ut, men nu tänker jag att prästen får väl finna sig i att det finns andra barn som är små vid dop. det är ju skit-trist att sitta still i en kyrka om man är två och ett halvt. eller 30 för den delen. fast man kanske inte springer omkring när man är 30.
nu ska lovisa och jag kolla på nalle puh tills alvin vaknar.

1 kommentar:

Mamma Malin sa...

haha.. nej inte är det skoj och vara stilla i kyrkan;) Vilken kyrka ska han döpas i?? Tack för i går! Snacka om att Tyra undrade vem som varit och röjt bland hennes grejer;) *skrattar* ja den damen har koll! Hon sa även när jag berättade att Lovisa varit här att "när jag är hos Lovisa nästa gång ska jag få plocka fram alla hennes grejer" *s* Ha en härlig fredag och lycka till med dopet i helgen! Kram